Dag 3 i Australien

Idag inledde jag morgonen med en powerwalk/joggingrunda. Jag hade som mål att hitta stranden till fots men det gick så där. Jag tror att jag var väldigt nära men eftersom jag hade en tid att passa valde jag att jogga hemåt. Jag får försöka imorgon igen när jag har mer tid.

Här åt jag lunch igår, ca 3 minuter från skolan

Efter min joggingtur tillbaka mötte jag upp ägarna till huset och även en spekulant på sista rummet i huset. Det var en kille från Brasilien som dels pluggar engelska och dels jobbar som kock ett par dagar i veckan. Vi får se om han vill flytta in eller inte.

Dagens andra mission var att åka och handla mat i Robina Town Center. För att ta mig dit behöver jag först gå till andra sidan universitetet vilket tar ca 5-7 minuter och sedan ta en buss. Eftersom jag aldrig åkt buss förr var det extra skoj att se hur allt fungerar med kollektivtrafiken.


Följande noterade jag;
1. Man måste vinka på bussen så att chauffören vet att du vill på.

2. Man måste hälsa vänligt på chauffören både när man kliver på och av, alla gör det och det är tydligen jätteviktigt!

3. De flesta har ett busskort som de blippar, precis som i Sverige. Skillnaden är att du måste göra det när du går av också, då dras pengarna från kortet. Med andra ord laddar man busskortet med pengar och när pengarna tar slut fyller man på.

4. Fönsterrutorna på bussarna är svarta vilket är skönt då man slipper solljus.

Det var allt jag hann att notera från dagens bussresa men det kommer säkert fler punkter längre fram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0